Εφετείο

ΕφΑθ 3214/2007

Πνευματική ιδιοκτησία. Εννοια των όρων "έργο", "πνευματικό δημιούργημα" και "πρωτοτυπία". Δικαιώματα του πνευματικού δημιουργού και διάκριση αυτών σε περιουσιακό και ηθικό. Δημοσιογράφοι και πνευματικά δικαιώματα επί των έργων τους. Σε περίπτωση υπαίτιας προσβολής του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας ο δημιουργός έχει αξίωση αποζημίωσης και χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Προσβολή της προσωπικότητας κατά το άρθρο 57 ΑΚ. Αξιώσεις του προσβληθέντος. Ευθύνη του ιδιοκτήτη εντύπου κατά το ν. 1178/1981. Ελάχιστο όριο της χρηματικής ικανοποίησης που οφείλεται λόγω ηθικής βλάβης στο θιγόμενο από επιλήψιμο δημοσίευμα. Η ευθύνη του ανωτέρω είναι αντικειμενική. Αστική και ποινική ευθύνη του εκδότη ή διευθυντή σύνταξης είναι αυτοτελής και κρίνεται κατά τις γενικές διατάξεις. Με το επίδικο δημοσίευμα δίδεται ένα πορτραίτο ενός ηθοποιού από ένα συγγραφέα, ενώ η δημοσίευση στην εφημερίδα άρθρου από ανώνυμο συντάκτη περιέχει αντιγραφή ολόκληρων φράσεων του δημοσιεύματος. Πότε είναι επιτρεπτή η παράθεση αποσπασμάτων από έργο άλλου δημιουργού. Κρίση ότι στην ένδικη υπόθεση προσβάλλεται το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας του ενάγοντα και επιδικάζεται χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης σε βάρος της ιδιοκτήτριας της εφημερίδας (Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών ΝΟΜΟΣ, lawdb.intrasoftnet.com). 

ΕφΑθ 2864/2007

Πνευματική ιδιοκτησία. Εννοια πνευματικού δικαιώματος - δημιουργήματος. Εννοια αρχιτεκτονικού έργου ως αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας. Ηθικό δικαίωμα. Συλλογικά έργα. Νόμιμα τεκμήρια για την ιδιότητα του πνευματικού δημιουργού και του κατά μεταβίβαση δικαιούχου πνευματικών έργων. Πολιτική δικονομία. Απορρίπτεται η αγωγή και η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων των εναγόντων σ` όποια ζητούσαν απ` τους εναγομένους δικαιώματα επειδή οι τελευταίοι αντέγραψαν αρχιτεκτονικές μελέτες των πρώτων και τις χρησιμοποίησαν για την συμμετοχή τους σε διαγωνισμό (ΔΕΕ ΤΟΜΟΣ 2007, σελ. 1182, παρατ. Π. Κοριατοπούλου-Αγγελή). 

ΕφΘεσ 1929/2007

Πνευματική ιδιοκτησία έννοια. Έννοια του έργου και της πρωτοτυπίας, του έργου συνεργασίας, του συλλογικού και του σύνθετου έργου. Δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας δεν αποκτά πρωτογενώς το πρόσωπο που συνέπραξε στη δημιουργία του έργου με την οικονομική και μόνο συμβολή του. Συνεισφορά που περιορίζεται στη στοιχειοθεσία, τη σελιδοποίηση, τις τυπικές ή επουσιώδεις διορθώσεις του κειμένου και κάθε άλλη υλική εργασία που είναι τεχνικά αναγκαία για την εκδοτική αναπαραγωγή του βιβλίου και ανάγεται στην εξωτερική διαμόρφωση της έντυπης έκδοσης δεν αξιολογείται ως συνδημιουργική συμμετοχή στην παραγωγή του έργου. Το έργο προστατεύεται ως άυλο αγαθό. Αντικείμενο προστασίας αποτελεί η μορφή και όχι η ιδέα που περιέχεται στο πνευματικό δημιούργημα. Έννοια της εκμετάλλευσης του έργου. Δικαιοπραξίες που αφορούν το περιουσιακό ή το ηθικό δικαίωμα είναι άκυρες, αν δεν καταρτισθούν εγγράφως. Εκπόνηση έργου από μισθωτό. Ο μισθωτός αποκτά το περιουσιακό και το ηθικό δικαίωμα εκτός αν το έργο αποτέλεσε σκοπό της σύμβασης ως κύριο ή παρεπόμενο αντικείμενό της. Περιφερειακός διευθυντής της ΔΕΗ που συνέλαβε ως ιδέα και υλοποίησε τη δημιουργία λευκώματος με θέμα την ιστορία εξηλεκτρισμού της Θεσσαλονίκης, ερευνώντας διεξοδικά πηγές (επιστημονικά έργα, τύπο, αρχεία δημοσίων υπηρεσιών), μεταξύ των οποίων και το αρχείο της υπηρεσίας του. Πρόκειται για πρωτότυπο έργο, το οποίο είναι σύνθετο, καθώς αυτοτελές δικαίωμα αποκτά και συγχρόνως φωτογράφος που συνέβαλε στη δημιουργία του. Η ΔΕΗ δεν αποκτά πνευματικά δικαιώματα από μόνο το γεγονός ότι ο ενάγων έλαβε μέρος του υλικού από το αρχείο της, καθώς και από το γεγονός ότι προέβη στην εκπόνηση του έργου επ’ αφορμή της σύμβασης εργασίας, δια της οποίας κατέστη ευχερέστερη η ολοκλήρωσή του (Αρμ 2008, 2, σελ. 216). 

ΕφΘρ 290/2007

Πνευματική Ιδιοκτησία. Έννοια πρωτότυπου έργου. Πότε οι φωτογραφίες θεωρούνται πρωτότυπο έργο και προστατεύονται ως πνευματικό δημιούργημα. Αγωγή αποζημίωσης λόγω προσβολής των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, που δεν στηρίζεται στο τεκμήριο του άρθρου 10 του ν. 2121/1993. Η εν λόγω αγωγή δεν είναι αόριστη όταν δεν αναφέρει ότι το όνομα και η επωνυμία των εναγόντων, ως δημιουργού και δικαιούχου της πνευματικής ιδιοκτησίας αντίστοιχα, εμφανίζονται πάνω στον υλικό φορέα του έργου κατά τον τρόπο που χρησιμοποιείται συνήθως για την ένδειξη του δημιουργού και του δικαιούχου (Χρον . Ιδ. Δικ. 1/2008 - Έτος Η, σελ. 65). 

ΕφΑθ 8532/2006

Πνευματική ιδιοκτησία. Περιουσιακό δικαίωμα του δικαιούχου. Διαφορά μεταξύ άδειας και σύμβασης εκμετάλλευσης. Τρόπος άσκησης του ηθικού δικαιώματος. Αδεια ή σύμβαση εκμετάλλευσης. Στις οπτικοακουστικές παραγωγές ο δημιουργός διατηρεί το δικαίωμα χωριστής αμοιβής για κάθε τρόπο εκμετάλλευσης του έργου. Συμβάσεις επί των οποίων έχει εφαρμογή ο ν. 2121/1993 κατά τη διάταξη διαχρονικού δικαίου του άρθρου 68. Δικαιώματα του δημιουργού ή του δικαιούχου του συγγενικού δικαιώματος επί προσβολής της πνευματικής ιδιοκτησίας. Υψος της αποζημίωσης που επιδικάζεται. Δημιουργός του κινηματογραφικού έργου είναι ο σκηνοθέτης. Οι δημιουργοί που παρέχουν καλλιτεχνική εισφορά έχουν δικαίωμα χωριστής εκμετάλλευσης της εισφοράς τους. Ο παραγωγός του έργου καταρτίζει συμβάσεις με όσους συνεργάζονται στην παραγωγή του και ιδίως με τους καλλιτεχνικούς συντελεστές και αποκτά, κατά τρόπο παράγωγο, συγκεκριμένες εξουσίες. Με τους μουσικοσυνθέτες και τους στιχουργούς απαιτείται είτε να συμφωνηθούν ρητά οι μεταβιβάσεις είτε να παρασχεθεί η συναίνεσή τους για κάθε εκμετάλλευση του έργου. Ερμηνεία της σύμβασης μεταβίβασης όλων των εξουσιών εκμετάλλευσης της ταινίας. Τι περιλαμβάνει το οπτικοακουστικό έργο. Η μουσική είναι αυτόνομο έργο, δεκτικό χωριστής εκμετάλλευσης. Τεκμήριο μεταβίβασης στον παραγωγό των εξουσιών από το περιουσιακό δικαίωμα που απαιτούνται για την εκμετάλλευση του έργου. Το τεκμήριο δεν ισχύει για τους μουσικοσυνθέτες και τους στιχουργούς. Πότε είναι νόμιμη η εκμετάλλευση του έργου. Εκμίσθωση ταινίας από τον παραγωγό και τηλεοπτική μετάδοση αυτής. Ο μουσικοσυνθέτης δικαιούται αμοιβή, αφού δεν εκχώρησε στον παραγωγό το δικαίωμα εκμίσθωσης του μουσικού έργου (ΔΕΕ ΤΟΜΟΣ 2007, σελ. 924, σημ. Ν. Κυπρούλη). 

ΕφΑθ 8427/2006

Αποζημίωση. Διάθεση CDs με τη μορφή premium (ένθεση σε περιοδικό και ταυτόχρονη διάθεση στο κοινό). Η παραγωγή ηχογραφήματος χωρίς νόμιμη άδεια παράνομα και υπαίτια δίνει στη δικαιούχο αποκλειστικής διαχείρισης και εκμετάλλευσης των πνευματικών έργων που περιέχονται στο σχετικό υλικό φορέα, δικαίωμα για άρση της προσβολής, αποζημίωση και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Στοιχεία υπολογισμού αποζημίωσης (ΔiΜΕΕ 3/2007 - Έτος 4ο, σελ. 421). 

ΕφΑθ 6193/2006

Πνευματική ιδιοκτησία. Διάκριση του δικαιώματος των πνευματικών δημιουργών σε περιουσιακό και ηθικό. Έννοια του όρου "έργο" και του όρου "πνευματικό δημιούργημα". Πότε υφίσταται πρωτοτυπία. Προστασία του έργου ως άυλου αγαθού και μόνο σε σχέση με τη συγκεκριμένη μορφή που έδωσε σε αυτό ο δημιουργός. Προστασία των έργων των εφαρμοσμένων τεχνών, όπως είναι και η σχεδίαση, κατά τα οριζόμενα στη Σύμβαση της Βέρνης 1886. Αθέμιτος ανταγωνισμός. Προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 1 του ν. 146/1914. Έννοια του όρου "χρηστά ήθη" για την εφαρμογή της διάταξης αυτής. Συνιστά πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού και η απομίμηση ή αντιγραφή ξένου έργου και η εκμετάλλευση από μη δικαιούχο προς επίτευξη εμπορικού κέρδους. Προστασία της επωνυμίας κατά τα οριζόμενα στο ν. 146/1914 και στα άρθρα 57-59 ΑΚ. Διάκριση των αλλοδαπών επωνυμιών σε εκείνες που ανήκουν σε υπηκόους κρατών μελών της Διεθνούς Ένωσης των Παρισίων και σε εκείνες που δεν ανήκουν σε τέτοιους υπηκόους. Προστασία της δεύτερης κατηγορίας κατά τις διατάξεις του ν. 146/1914, αν έχουν το κύριο κατάστημά τους στην Ελλάδα, άλλως μόνο με τον όρο της αμοιβαιότητας. Προστασία της επωνυμίας κατά τα οριζόμενα στη Διεθνή Σύμβαση των Παρισίων. Προϋποθέσεις που απαιτούνται για την παροχή τέτοιας προστασίας. Προστασία σχεδίων αλλοδαπών δημιουργών, τα οποία κατέστησαν διακριτικά γνωρίσματα της επιχείρησης της ενάγουσας. Οι θερμομεταφερόμενες επί χάρτου παραστάσεις, που κατασκευάζει και εμπορεύεται η εναγομένη είναι πανομοιότυπες με τις απεικονίσεις των πνευματικών δημιουργημάτων της ενάγουσας και αποτελούν πιστή αντιγραφή τους και έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για τον αθέμιτο ανταγωνισμό (Δ/ΝΗ 2007, σελ. 1461). 

ΕφΑθ 5719/2006

Αποκλειστική εκμετάλλευση ταινιών. Ιδιωτικό διεθνές δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας. Διεθνής Σύμβαση Βέρνης-Παρισιού. Κανόνας εθνικής μεταχείρισης. Σύμβαση ανάμεσα σε δικαιούχο πνευματικής ιδιοκτησίας και σε οργανισμό ραδιοφωνίας και τηλεόρασης. Μεταδόσεις, αναμεταδόσεις, επαναλήψεις (ΔiΜΕΕ 1/2007 - Έτος 4ο, σελ. 80, σημ. Μ. Σινανίδου). 

ΕφΑθ 3325/2006

Πνευματική ιδιοκτησία. Εννοιολογικός προσδιορισμός ενός πνευματικού έργου. Νομοθετικό καθεστώς (ν. 2121/1993) που διέπει το περιουσιακό και ηθικό δικαίωμα του δημιουργού. Διάκριση μεταξύ της πνευματικής ιδιοκτησίας από το εμπράγματο δικαίωμα της κυριότητας του πράγματος στο οποίο ενσωματώνεται το έργο. Εικαστικό έργο. Μεταβίβαση του περιουσιακού δικαιώματος. Αυτή δεν περιλαμβάνει και το ηθικό δικαίωμα του δημιουργού. Προσβολή το δικαιώματος της πνευματικής ιδιοκτησίας. Πότε επέρχεται η προσβολή. Περιπτώσεις μεταβολής και καταστροφής του έργου. Δικαίωμα ακεραιότητας του έργου. Δικαιώματα του δημιουργού. Πότε στοιχειοθετείται αξίωση αποζημίωσης λόγω αδικοπραξίας (ΧΡΙΔ 2009, σελ. 922). 

ΕφΑθ 2932/2006

Πνευματική ιδιοκτησία Διάκριση του δικαιώματος των δημιουργών σε περιουσιακό και ηθικό. Έννοια των όρων "έργο" και "πρωτοτυπία". Προστασία της μορφής και όχι της ιδέας που περιγράφεται σε ένα πνευματικό δημιούργημα. Στα οπτικοακουστικά έργα, όπως και οι τηλεοπτικές σειρές, οι δημιουργοί των επιμέρους συμβολών απολαμβάνουν πρωτογενώς του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας επ` αυτών. Στοιχεία από τα οποία προκύπτει η ομοιότητα μεταξύ δύο έργων. Το κοινό θέμα δεν αρκεί πάντα για την κατάφαση της αντιγραφής, ούτε το κοινό σημείο αφετηρίας. Στην ένδικη υπόθεση δεν αποδείχθηκε αντιγραφή είτε στο συγγραφέν σενάριο είτε στο μορφοποιημένο τμήμα των δύο επεισοδίων από τις εναγόμενες, αφού δεν διαπιστώθηκε εισφορά πρωτότυπων στοιχείων. Μη νόμιμα έγινε δεκτή η αγωγή. Δεκτή η έφεση, απορρίπτεται η αγωγή (Δ/ΝΗ 2007, σελ. 1483).