Πολυμελές Πρωτοδικείο

ΠΠρΑθ 6544/2006

Βάσεις δεδομένων. Ο κατασκευαστής γεωγραφικών χαρτών προστατεύεται ως κατασκευαστής βάσεων δεδομένων, εφόσον έχει πραγματοποίησει ουσιώδη επένδυση στην κατασκευή της βάσης. Πραγματικά περιστατικά. Η παράνομη αφαίρεση και επαναχρησιμοποίηση όχι απλά ουσιώδους τμήματος της βάσης δεδομένω, αλλά ολόκληρης συνιστά παραβίαση του δικαιώματος του κατασκευαστή (ΔiΜΕΕ 1/2007 - Έτος 4ο, σελ. 90, σημ. Μ. Κανελλοπούλου-Μπότη). 

ΠΠρΑθ 5103/2006

Προστασία συγγενικών δικαιωμάτων. Ποσοστό μουσικής προγράμματος ραδιοφωνικού σταθμού. Εύλογη αμοιβή. Ξένο ρεπερτόριο. Αόριστη η αγωγή για καταβολή εύλογης αμοιβής από ραδιοφωνικό σταθμό, που μεταδίδει ξένο ρεπερτόριο, σε οργανισμό συλλογικής διαχείρισης, επειδή δεν εκτίθενται οι αλλοδαποί οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης που έχουν συμβληθεί με τους ενάγοντες και δειγματοληπτική αναφορά του ξένου ρεπερτορίου, η διαχείριση του οποίου έχει ανατεθεί στους ενάγοντες. Ενεργητική νομιμοποίηση των εναγόντων βάσει του τεκμηρίου του άρθρου 55 παρ. 2 του Ν 2121/1993. Δεν ασκείται καταχρηστικά το δικαίωμα για καταβολή εύλογης αμοιβής από μόνο το γεγονός ότι οι ενάγοντες έχουν συνάψει συμβάσεις με άλλους ραδιοφωνικούς σταθμούς με χαμηλότερο αμοιβολόγιο, η δε καταβολή των απαιτούμενων αμοιβών θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τη βιωσιμότητα του ραδιοφωνικού σταθμού των αναγομένων. Το de facto μονοπώλιο των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης λειτουργεί υπέρ του ανταγωνσιμού, οι δε ενάγοντες δεν προβαίνουν σε διακριτική μεταχείριση ρυθμίζοντας με οιμοιόμορφο τρόπο ανόμοιες περιπτώσεις, (ΔiΜΕΕ ΤΟΜΟΣ 2006, σελ. 526, σημ. Π. Νικολόπουλος). 

ΠΠρΑθ 2761/2006

Άδεια εκμετάλλευσης. Μετάδοση ταινιών από τηλεοπτικό σταθμό χωρίς άδεια και εν γνώσει των εκπροσώπων της εταιρίας εκμετάλλευσής του ότι δεν υπάρχει σχετικό δικαίωμα. Υπαίτια και παράνομη προσβολή της πνευματικής ιδιοκτησίας. Αποζημίωση. Στοιχεία υπολογισμού. Ηθική βλάβη. (ΔiMEE 3/2007 - Έτος 4ο , σελ. 424). 

ΠΠρΑθ 2182/2006

Πνευματική ιδιοκτησία. Εννοια πνευματικού δημιουργού ενός έργου. Νόμιμα τεκμήρια δημιουργού ενός έργου. Εννοια σύνθετων έργων , έργων συνεργασίας και συνολικών έργων και δικαιούχοι αυτών. Προϋποθέσεις προστασίας προγράμματος Η/Υ. Εννοια πρωτοτυπίας προγράμματος Η/Υ. Πολιτική δικονομία.Αγωγή αποζημίωσης λόγω προσβολής δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και παράλειψη προσβολής των ως άνω δικαιωμάτων στο μέλλον .Απόρριψη αυτής ως αόριστης διότι δεν γίνεται αναφορά στην εν λόγω αγωγή ούτε σε τί συνίσταται η αντιγραφή του προγράμματος Η/Υ , ούτε στα στοιχεία περί ομοιότητας βασικών στοιχείων των δύο προγραμμάτων (ΔΕΕ 2006, σελ. 1020). 

ΠΠρΑθ 1321/2006

Η αφηρημένη γνωμοδότηση δικαστηρίου σχετικά με το κατά πόσο η ενοχή του άρθρου 18 του Ν 2121/1993, που αφορά την εύλογη αμοιβή που καταβάλλεται στους πνευματικούς δημιουργούς των οπτικοακουστικών έργων, είναι διαιρετή, δεν μπορεί να αποτελέσει αίτημα αναγνωριστικής αγωγής (ΔiΜΜΕ ΤΟΜΟΣ 2006, σελ. 535, σημ. Ε. Λιάσκος). 

Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών 815/2006

Προστασία συγγενικών δικαιωμάτων. Μουσικός ραδιοφωνικός σταθμός. Η εύλογη αμοιβή για τη χρήση υλικών φορέων με εγγραφή της ερμηνείας από ραδιοφωνικό σταθμό την οποία έχουν την αρμοδιότητα να εισπράττουν οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης για λογαριασμό καλλιτεχνών καθορίζεται βάσει του αν: α) η ακροαματικότητα του σταθμού στηρίζεται στη μετάδοση μουσικής, β) η εμβέλεια του σταθμού είναι μεγάλη, γ) τα έσοδα για το σταθμό από διαφημίσεις, χορηγίες, επιχορηγήσεις ήταν σημαντικά εξαιτίας υψηλής ακροαματικότητας λόγω του συγκεκριμένου ρεπερτορίου, δ) η δαπάνη για το σταθμό αν η μετάδοση γινόταν από ορχήστρα ζωντανά θα ήταν τεράστια και ε) η μετάδοση των νέων κυκλοφοριών λειτουργεί ως διαφήμιση αυτών (ΔiΜΕΕ 4/2006 – Έτος 3ο, σελ. 395, σημ. Π. Κοριατοπούλου-Αγγελή). 

ΠΠρΡοδ 92/2006

Πνευματική ιδιοκτησία. Πότε ένα έργο είναι πρωτότυπο και ποια τα προστατευόμενα δικαιώματα του δημιουργού. Φωτογραφίες. Αόριστη η αγωγή φωτογράφου καταβολής αμοιβής για την έκθεση 171 φωτογραφιών σε χώρο της εναγόμενης εταιρείας, διότι δεν γίνεται μνεία του περιεχομένου, των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών γνωρισμάτων κάθε φωτογραφίας και των στοιχείων που χρησιμοποίησε κατά την επιλογή και παρουσίαση καθεμίας προκειμένου να κριθεί αν πρόκειται για πρωτότυπα πνευματικά δημιουργήματα (Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών ΝΟΜΟΣ, lawdb.intrasoftnet.com). 

ΠΠρΑθ 1493/2005

Δημοσίευση φωτογραφιών στον τύπο. Άρση του παρανόμου της προσβολής για λόγους συμφέροντος της ολότητας και συγκεκριμένα για λόγους περιγραφής επίκαιρων γεγονότων (άρθρο 25 ν 2121/93). Συγκεκριμένα, ένας εκ των περιορισμών αυτών υπέρ της ολότητας είναι, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 25 ν 2121/93, η δυνατότητα αναπαραγωγής και διάδοσης στο κοινό, χωρίς την άδεια του δημιουργού και χωρίς αμοιβή στο έργο, για λόγους περιγραφής επίκαιρων γεγονότων με μέσα μαζικής επικοινωνίας έργων, που βλέπονται ή ακούγονται κατά τη διάρκεια ενός τέτοιου γεγονότος. Σε αυτή την περίπτωση η αναπαραγωγή και η διάδοση στο κοινό πρέπει, όταν αυτό είναι δυνατό, να συνοδεύεται από την ένδειξη της πηγής και του ονόματος του δημιουργού. Ο περιορισμός αυτός, που υπαγορεύεται από το δικαιολογημένο συμφέρον της ολότητας για ενημέρωση (Κοτσίρη, ό.π., σελ. 184) συνιστά, προβαλλόμενος από τον εναγόμενο, ένσταση, καθότι οδηγεί στην άρση του παράνομου χαρακτήρα της αναπαραγωγής έργου άλλου πνευματικού δημιουργού. Για το λόγο αυτό ο ενάγων δικαιούχος δεν οφείλει να αποδείξει το γεγονός ότι η προσβολή έγινε χωρίς την άδειά του, αφού η ίδια η πράξη της προσβολής συνεπάγεται και το παράνομο, αλλά ο εναγόμενος προσβολέας, που αρνείται τη συνδρομή της προσβολής, θα πρέπει να ισχυριστεί κατ’ ένσταση και να αποδείξει τα γεγονότα, που αποκλείουν τον παράνομο χαρακτήρα της προσβολής (ΔiΜΕΕ 2005, σελ. 248, σημ. Ε. Σταματούδη). 

ΠΠρΑθ 1477/2005

Οι δικαστικές αποφάσεις δεν αποτελούν πνευματικό δημιούργημα των δικηγόρων που παραστάθηκαν στις διαφορές, για την επίλυση των οποίων αυτές εκδόθηκαν, αλλά αποτελούν έκφανση δημόσιας εξουσίας και συνεπώς η νομολογία ανήκει στο μη προστατευόμενο κύκλο της πληροφορίας. Ανεξαρτήτως της νομικής αρτιότητας, την οποία δύνανται να έχουν τα δικόγραφα, αυτά δεν έχουν τα από το νόμο περιγραφόμενα στοιχεία πρωτοτυπίας, αφού ως σύνολο δεν είναι στατιστικά μοναδικά, έτσι ώστε να ανάγονται σε προστατευόμενα πνευματικά έργα κατ’άρθρα 1 και 2 του Ν 2121/1993 (ΔiΜΕΕ 4/2005, Έτος 2ο, σελ. 224). 

ΠΠρΑθ 875/2005

Τηλεοπτική σειρά αποτελεί αυθαίρετη διασκευή σεναρίου λόγω της ύπαρξης σειράς ομοιοτήτων της πρώτης σε σχέση με το δεύτερο (ΔiΜΕΕ 4/2005, Έτος 2ο, σελ. 98, σημ. Λ. Κανέλλος, Γ. Χοτζόγλου, Π. Αθανασίου).